Thursday, February 5, 2009

SASTERAWAN NEGARA ARENAWATI MENINGGAL DUNIA


Tengahari 25 Januari 2009, aku menerima SMS dari adikku Norina dari KL mencatatkan: Arenawati dah meninggal dunia akan disembahyangkan di Masjid Wilayah lepas zohor nanti, dikebumikan di perkuburan Kiara. Demikian saya diberitahu Anwar Ridwan. SMS itu kata adik dia terima forward dari Juma'anoh Abd Bunga. Terus kubaca 'innaalillah.... dan surah al-Fatihah buat almarhum Pak Arena.

Seawal kubaca novel karya Pak Arenawati Sasterawan Negara itu ialah semasa di Tingkatan Empat Kolej Islam Kelang dalam tahun 1971. Novel 'GELORA' karya almarhum itu adalah sebagai hadiah dari Badan Bahasa da Persuratan Melayu KIK atas kejayaan sebuah puisiku 'Tentang Manusia Kita' pada sayambara penulisan anjuran BBPM KIK bagi tahun tersebut. Selepas itu kami 'terpaksa' menatap dan mengkaji 'SANDERA' buah tangan Pak Arena untuk memenuhi sylibus Kertas kesusasteraan Melayu pepeksaan Sijil Pelajaran Malaysia 1972.

Novel-novel karya Sasterawan Negara Almarhum Pak Arenawati memang bergelora dengan kisah-kisah kehidupan manusia di samudera hidup. Almarhum adalah novelis ulung selaku pejuang yang berjuang dengan prinsip yang kental, berani dan berpijak di alam nyata. Keunggungan beliau dengan idea-idea yang realistik memberi impak yang wajar menjadi ikutan massa Melayu di Nusantara ini. Semoga jasa Almarhum dalam penulisan novel Melayu ada meninggalkan 'sumbangan/kesan terbaik' bagi dunia pemikiran Melayu umumnya.


Berita ~ Sumber :Kayacipta Sdr Zabidin Ismail/Karyaawan Perak.

Ahad Januari 25, 2009

Sasterawan Negara Arenawati Meninggal Dunia

KUALA LUMPUR: Sasterawan Negara 1988, Muhammad Dahlan Abdul Biang atau lebih dikenali sebagai Arenawati meninggal dunia pada pukul 1.30 pagi tadi.
Jenazah Allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Bukit Kiara dekat sini selepas waktu Zohor.
Terdahulu jenazah Allahyarham dibawa ke Masjid Wilayah Persekutuan di Jalan Duta pada pukul 12 tengah hari untuk solat jenazah. Al-fatihah.
sumber: Mstar online.

No comments:

Post a Comment