Wednesday, April 11, 2012

Gempa Kuat: 8.9 SR Di Acheh: Tsunami datang Lagi???

Ribuan penduduk di Aceh, Sumatera Utara dan Sumatera Barat keluar rumah menyelamatkan diri semalam setelah gempa bumi berukuran 8.6 pada skala Richter berlaku di Simeulue, Aceh diikuti beberapa gempa susulan.
Selain penduduk Aceh yang ramai berpindah ke pusat pemindahan, sejumlah penduduk di Balige, daerah Toba Samosir, Sumatera Utara juga bertempiaran keluar rumah apabila merasai gegaran kuat pada kira-kira pukul 5 petang kerana khuatir kejadian itu akan menimbulkan bencana.( baca lagi....)

Namun hingga jam 10.00 malam tadi, tiada berlaku tsunami yang menggerunkan itu. Amaran di beberapa negara telah ditarik baik oleh jabatan yang terlibat. Ancaman tsunami sudah berlalu, kata jabatan itu. Terdahulu, beberapa negeri di pantai barat Semenanjung Malaysia merasai gegaran pada pukul 4.50 petang tadi berikutan kejadian gempa bumi itu.

Jabatan Mateorologi juga mengeluarkan amaran kepada penduduk di negeri berkenaan supaya menjauhi dari kawasan pantai ekoran kemungkinan gempa bumi itu berpotensi mengakibatkan tsunami.

.

TPM: GB berskala R 8.9 memang cukup kuat bergegar di Laut Acheh, memeranjat dan menakutkan. Namun maklumat diketahui lebih awal...hasil pengalaman dan persiapan. Alhamdulillah hingga tengah malam tadi belum ada berita bahaya besar akibat berlakunya tsunami. Beberapa negara termasuk M'sia telah menarik balik amaran dari lebih dahsyatnya tsunami.
Hindari maksiat, Selalu bertaubat, Sentiasa waspada / tanpa mudah panik DAN Selalu ingat Allah; insya Allah akan membantu kita 'dalam menghadapi' apa jua mala petaka dan kemalangan.

No comments:

Post a Comment