Saturday, April 9, 2016

MENZIARAH BLOG INI DAN 'BERTEMU' RAKAN-RAKAN YANG TELAH PERGI

Lama benar saya tidak menjenguk blog kesayangan ini. Entah mengapa. Barangkali sebab doklayan Face book atau Whatsapp. Namun blog Keroncong Dari Ana saya lebih suka mengisi perkara berkaitan puisi / alam persajakan dan sewaktu dengannya. Masa juga menjadi semakin sempit untuk hadir ke blog ini.

Pagi ini saya terasa nak intai Keroncong Dari Ana, tiba-tiba terpandang pautan ke blog almarhum penyair kesayangan Rahimidin Zahari yang telah mendahului kita kembali ke rahmat Allah. Sudah hampir setahun 15 May 2015, tahun lalu.

Saya ziarah blog almarhum PERJALANAN SALIK dan bertemu catatan beliau bertarikh Jumaat 13 Mac 2015; genap dua bulan sebelum beliau pergi. Ada foto almarhum bersama dua lagi rakan kita yang telah juga kembali ke rahmat Allah sebelum sdr Rahimidin Zahari. اللهم اغفرلهم وارحمهم dan ada catatan terakhirnya di situ.

Saya perturunkan ...copy dn pastekan di Keroncong Dari Ana semoga kita dapat mengenang almarhum di samping mendoakan keampunan dan rahmat Allah buatnya...

Friday, March 13, 2015

KAMI BERTIGA

Saya, Allahyarham Wan Yusoff Hasan dan Allahyarham Hj Wan Alimi Wan Mahmood

Singgah di Surau Muhajirin, Taman Selasih 2 dan seterusnya ke Raudhah As Syakinah mengiringi buat terakhir kali sahabat kami yang berpulang malam tadi. Menatap fotonya ini menjadikan mata saya berkaca, bahawa kami pernah sangat akrab dan kedua-duanya telah berpulang. Haji Alimi, pada tahun 1987 membawa saya ke konti RTM Kota Bharu untuk membuat rakaman sudut sastera yang beliau sebagai penerbitnya. Saya diminta mendeklamasi dua puisi dan sebuah rencana sastera oleh Rosli K,. Matari tentang buku saya "Lakaran Kampung" juga disiarkan bersama untuk rancangan itu. Kami pernah kari Kota Bharu - saya, Cikgu Ilmin Abdullah, allahyarham Mustafa Jusoh dan Haji Alimi menuju ke Fraser Hill untuk Bengkel Penulisan Skrip Drama Pentas di sana. Saya mabuk kereta, dan sebelum naik ke Fraser, kereta terpaksa dihentikan di tepi jalan. Dan dialah yang mengurut belakang saya.  Allah, ampunlah hamba-Mu yang lemah dan penuh dengan kekhilafan ini. Al-fatihah.

1 comment:

  1. JOIN NOW !!!
    Dan Dapatkan Bonus yang menggiurkan dari dewalotto.club
    Dengan Modal 20.000 anda dapat bermain banyak Games 1 ID
    BURUAN DAFTAR!
    dewa-lotto.name
    dewa-lotto.org

    ReplyDelete