Wednesday, December 31, 2008

Salam Tahun Baru 1430H = 2009M: Sedikit Renungan.

1. Benarkah bermulanya awal tahun masehi alias tahun Anno Domini itu sempena kelahiran Nabi Isa Al-Masih bin Maryam 'alahisalam dua ribu sembilan tahun yang lampau? Benarkah jarak masa kelahiran Nabi Isa dengan kelahiran Rasulullah lebih kurang 570 tahun? Atau berjarak 622 tahun dengan peristiwa 'hijratur-rasul' dari Kota Makkatul-Mukarramah ke Yathrib (Madinah alMunawwarah)?

2. Renungan: Firman Allah bermaksud, " dan Maryam puteri 'Imran yang memelihara kehormatannya, maka Kami tiupkan ke dalam rahimnya sebahagian dari ruh (ciptaan) Kami, dan dia membesarkan kalimat-kalimat Tuhannya dan Kitab-kitab-Nya, dan adalah dia termasuk orang-orang yanag ta'at." Surah At-Tahrim:12.

3. Renungan: Firman Allah yang bermaksud," Dan (ingatlah) ketika 'Isa putera Maryam berkata "Hai Bani Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu membenarkan kitab (yang turun) sebelumku iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan (datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad (Muhammad)" Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata mereka berkata, " Ini adalah sihir yang nyata". Surah As-Saff:6.

Selamat Tahun Baru Hijriah 1430M dan Tahun Masehi 2009. Semoga kita sentiasa mendapat perlindungan, keampuanan dan rahmat Allah. Membangun Bersama Islam.

No comments:

Post a Comment