Tuesday, September 28, 2010

Si Sepet, Si Kaki Botol: Rasisnya Orang BTN!



Pihak MCA telah menuduh Timbalan Pengarah Biro Tata Negara Hamim Husin sebagai rasis dan provokatif. Selaku seorang pegawai kanan kerajaan yang tanggungjawab utamanya untuk memupuk semangat patriotik di kalangan rakyat tidak wajar bertindak begitu terhadap komuniti minoriti di negara ini.) baca sini....)

Beliau mengeluarkan kata-kata yang berbaur perkauman terhadap masyarakat Cina dan India itu pada sesi tertutup bersama Puteri Umno semalam. Antara ucapan beliau ialah: “Hak Melayu adalah untuk memerintah negara. Melayu mesti bersatu menghadapi anacam,” katanya. Hamim juga didakwa berkata: “Melayu tidak boleh memerintah sendirian. Sebab itu kita berkawan dengan MCA dan MIC. “Si mata sepet tidak pernah menjejak ke masjid atau surau tetapi mempunyai satu undi. Si botol hanya tahu naik dan turun ke Batu caves dan juga mempunyai satu undi." Hamim dilaporkan berkata.

biro tata negara.
TPM: Benarkah begitu? Betulkah berita itu? Mengapa pulak orang BTN dikatakan rasis dan provokatif?

Pada 2 Februari lalu dilaporkan Datuk Nasir Safar berucap di hadapan pegawai kerajaan, telah mencemuh rakyat berbangsa Cina sebagai 'wanita jual tubuh', manakala kaum India dihina sebagai 'pengemis' di tanah air.

"Satu lagi kesalahan berulang, tidak cukup yang dilakukan oleh Datuk Nasir Safar, seorang pegawai khas Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak)," ujar Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub. Beliau menganggap api perkauman yang ditiupkan Biro Tata Negara (BTN) semalam dengan gelaran menghina kaum Cina dan India amat menjijikkan. Ucapan Hamim Husin selaku Timbalan Pengaraha BTN semalam menunjukkan wajah sebenar UMNO. (baca lagi....)



No comments:

Post a Comment