Monday, September 14, 2009

Menziarah Kematian Di Jengka 7 Pahang.


menyusur lebuhraya berziarah ke jengka 7 pahang.

11 september 2009 - selepas jam 7.30 pagi kami bersembilan termasuk 2 si kecil bertolak dengan hyundai trajet menuju ke jengka 7 pahang. jam 10.30 malam sebelumnya kami mendapat berita kematian kakak ipar pn hjh aminah abdullah isteri kanda hj abdulhalim.

setelah melalui kuala berang, lebuh raya pinggir bandar almuktafi billah trengganu terus menyusur membelah ladang sawit hingga tiba bukit goh pahang. aku pernah acapkali ke bt goh dulu semasa berkhidmat di smv alor akar kuantan. banyak perubahan setelah 20 tahun lebih kutinggalkan sedikit jasa di situ, 6 tahun juga.

setelah bandar maran kami lalui lebuh raya lama belok kanan masuk simpang jengka dan tiba jengka 7, kami disambut oleh anak-anak almarhumah kak bani, kak lily, kak ja dan lain-lain termasuk saudara mara yang tiba awal dari kota bharu. kami tidak sempat mengiringi jenazah kak nah, jenazah sudah turun dari rumah.. disembahyangkan selepas solat jumaat di masjid jengka 7 dan dikebumikan di tanah perkuburan di situ. Allahummaghfirlaha warhamha. moga almarhumah diletakkan pada maqam orang baik-baik.

kanda abdulhalim jelas sugul dan aku menumpang rasa 'kehilangan' itu. kak nah merasai agak lama kesan diabetes. dia menanggung kepenatan hingga menemui ketenangan tersendiri malam jumaat ramadhan tahun ini. ta'ziah buat kanda abdulhalim dan anak-anak. aku sendiri lama tidak bertemu mata dengan kak nah, rasa-rasa 3 tahun kebelakangan. namun anak-anak beliau beberapa kali menziarahku yang juga keuzuran.

selepas solat asar kami menemui kanda abdulhalim mohon kembali ke kota bharu. salam mohon maaf dan pesanan agar bersabar kami tinggalkan. melalui jalan yang sama kami bertolak dan singgah berbuka puasa di r & r bandar baru cheneh. bergerak semula selepas solat qasar dan jamak taqdim. di pekan kuala berang ahmad farhan mengambil steering kenderaan dari azman yang kelihatan letih mengantuk. kami tiba di rumah jam 1.20 pagi sabtu 12.09.2009. alhamdulillah sejahtera dan segalanya selamat.

hak muslim ke atas muslim yang lain ialah menjawab salam, mengucap 'yarhamukallah' /menjawab bersin saudaranya, menziarah pesakit dan menziarah kematian / mengiringi jenazah ke perkuburan.


2 comments:

  1. Salam tuan, takziah kpd keluarga arwah.

    ReplyDelete
  2. sdr intan rh...terima kasih. setiap yang hidup akan merasai mati.

    ReplyDelete