Sunday, September 20, 2009

Melunaskan Nazar Anak

Posted: Mon Sep 21, 2009


tamupulaumelaka wrote:
MASALAH:




Anak saya ada berhajat sesuatu lalu bernazar jika berjaya dia mahu jamuankan seekor kambing. Hajatnya berhasil. Alhamdulillah. Raya ni dia ikut suaminya balik Sabah.

Dia pun meninggalkan pesan agar saya lunaskan nazarnya itu buatkan jamuan itu (dia keluarkan belanja semuanya). Sayapun bercadang / menempah / membeli gulai seekor kambing itu dan berniat mewakili hasrat anak saya itu dgn memberitahu kepada penjual gulai kambing seekor itu; tanpa melihat dulu dan membeli seekor kambing yang masih hidup.

Ertinya saya membeli gulai kambing seekor (yang siap digulai). Saya rasa dah sah jual beli dan melaksanakan nazar anak saya dengan cara itu.

Segalanya saya sudah beritahu kepada kawan saya penjual @ penggulai siap seekor kambing tersebut. Insya Allah jamuan itu akan diadakan paggi lusa. Rabu.

soalan: adakah sah jualbeli gulai (bukan beli kambing hidup) itu dan adakah sah laksanakan nazar begitu.

wassalam. terima kasih jua.

Jawapan Ust Insaniah dalam TKO:

SalaamuLLaahi`alikum

Jika apa yang difahami dari lafaz nazar bermakna boleh menjamu hidangan yang dibeli dan ditempah, tidak mengapalah dilakukan seumpama itu.

Lafaz dan akad nazar dan sebagainya mengambil kira pemahaman biasa masyarakat

http://al-madrasah-al-insaaniyyah.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment