Saturday, October 3, 2009

Hari Raya 'Eidul Fitri Adalah Fitrah Penyatuan Dalam Islam.


Antara anjuran sunnah Rasulullah S.A.W. bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri ialah dengan bertakbir...jadi, marilah kita bertakbir di hari kemenangan:


Maksud:

“Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Tidak ada tuhan melainkan Allah dan Allah Maha Besar, Allah Masa Besar dan bagi Allah segala puji-pujian.”

“Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar sebesar-besarnya, Alhamdulillah (segala puji bagi Allah) sebanyak-banyaknya, Maha Suci Allah pagi dan petang.”

“Tiada tuhan melainkan Allah, kami tidak menyembah kecuali kepada-Nya, dengan ikhlas untuk agama (Islam), walaupun dibenci oleh golongan kafir.”

“Tiada tuhan melainkan Allah yang Esa yang benar janji-Nya, yang menolong hamba-Nya, yang memuliakan tentera-tentera-Nya (tentera Muslimin) dengan mengalahkan tentera Ahzab dengan keesaan-Nya.”

“Tiada tuhan melainkan Allah yang Maha Besar, Allah yang Maha Besar dan milik Allah-lah segala puji-pujian.”


Sebelum solat sunat Eidulfitri sempat juga aku menjadi sheikh melafas takbir raya beberapa kali. Selalunya sebelum solat didirikan, aku ulang sebutkan kaifiat solat raya yang sikit berbeza dengan solat sunat lain. Tujuan ulang bagitahu ini ialah sebagai ingatan kembali kepada makmum, mungkin ada yang lupa akan solat yang hanya dua kali setahun ini. Lagipun setiap kali raya sudah tentu adalah budak-budak baru yang mahu belajar kaedah solat raya tu.

Tepat 8.30 pagi solat didirikan, anakku Abdul Hakim Adli menjadi imam; abangnya Ahmad Farhan Shah menjadi khatibnya. Aku makmum yang uzur ni di saf tepi, solat sambil duduk. Ada jamuan nasi sekadarnya selepas solat.

Hukum solat raya adalah sunat muakkad. Bagi kaum wanita yang haid juga disunatkan hadir berkumpul di sekitar masjid atau di surau bagi meriahkan suasana raya, walaupun mereka 'tidak boleh' dirikan solat itu. Kita dapat bertemu sanak saudara, sahabat handai dan jiran tetangga. Inilah konsep 1Islam. Satu Islam, ukhwah dan rahmah.

Selepas solat kami ke perkuburan berdekatan. Berziarah, baca al-Quran dan doa maghfirah. Di sini kami bertemu lagi dengan orang-orang lain yang dikenali atau tidak, sama-sama berziarah. Selain makam-makam nenek moyangku, di sini juga makam ayahku Hj Muhammad bin Hj Awang (wafat 31.12.2008) dan mak Hjh Wan Mariam bt Hj Wan Ismail (wafat 13 Mac 2004). Semoga Allah mengampuni dan merahmati kedua mereka. Amiin.


No comments:

Post a Comment