Sunday, October 4, 2009

Ustaz Faisal Othman Bekas Guru Tingkatan Kami Kembali Ke Rahmatullah

Malam tadi aku menerima KPR @ khidmat pesanan ringkas @ SMS dari karib sekelas sewaktu di bumi wakafan Kolej Islam Kelang dulu, kini Pn Hjh Halimaton Abu yang mencatatkan:

" Salam. Datuk Dr Faisal Othman baru meninggal dunia. Msg diterima pkl 3 ptg tadi. Tentu masih ingat dia bekas form teacher kita."

Aku langsung menyebut 'inna lillahi wa inna ilaihiraaji'uun' dan melafas bacaan Al-Fatihah buat bekas guru kami yang kembali ke rahmatullah itu. Aku menelefon Pn Halimaton menanyakan beberapa hal berkaitan: sakitnya dan tempat jenazahnya dikebumikan. Beliau juga tiada maklumat lebih jelas; dia akan hubungi aku kemudian nanti. Aku ikut forwardkan berita ini kepada beberapa 'kawan sekelas' waktu di KIK dulu, antaranya Tar, Johan, Ibrahim Tahir, Ibrahim Daud, Ah Nazir, Rahim Imigresen, Asmah, Cku Razak dll.

Datuk Dr Mohd Faisal Othman adalah guru kelas kami di tingkatan 4 KIK tiga dekad lalu. Dia orang Johor juga lepasan KIM (Kolej Islam Malaya). Ketua kelas kami ketika itu ialah sdr Ambok Dalek b Hj Tahir ( adiknya Induk Simpuh dan Mohd Lapangdro juga menuntut di KIK) berketurunan Bugis juga asal negeri Johor. Ust Faisal mengajar kami subjek Ilmu Tauhid.

Saya ke Universiti Kebangsaan Malaysia 74-79, menyambung studi di Fakulti Islam major Usuluddin bertemu semula dengan almarhum (Ust kami tu) Dr Faisal Othman di sana memberi kuliah subjek Perbandingan Agama. Beliau perolehi PhD dari Universiti Philadelphia A.S dalam bidang Comparative Religion. Beliau menerima DMSM dari Ker Negeri Melaka yang membawa gelaran 'Datuk'.

Semoga Allah mengampuni dan merahmati Ust Faisal kami. Allahummaghfirlahu warhamhu....u...

No comments:

Post a Comment