Monday, April 20, 2009

Bertemu Penyajak RIZI S.S Di Restoran Nasi Kandar

Petang jumaat jam 5.00 petang (17.4.2009) kami berada di Restoran Nasi Kandar...Menunggu untuk bertemu Prof Dr Muhammad Bukhari Lubis pensyarah di Fakulti Bahasa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Temu janji dibuat sempena datangku ke Tanjung Malim. Beliau adalah seniorku ketika menuntut di Kolej Islam Kelang (KIK) dulu. Aku di Ting 4, beliau di Tingkatan Enam Bawah. Kami sama berada di Universiti Kebangsaan Malaysia, tamat di UKM, beliau terus menyambung pengajian ke Indonesia, Amerika Syarikat, Iran dan Turki.

Berjumpa beliau petang itu selepas salam dakapan mesra, kami berhitung mengembalikan nostalgia semasa menuntut di tanah wakafan di Kelang itu. 'Istana Cinta' itu adalah istana ilmu. Aku menuntut di situ selama 4 tahun kemudian diikuti adikku Norani, Asmawi, Muhammad Dani, Ahmad Kailani dan Siti Junaidah; semuanya dalam tahun2 70an dan 80an. Dua orang anakku Siti Farhana dan Ahamad Farhan Shah juga sempat menuntut (tahun2 2002-2005) di Kolej Islam Sulan Alam Shah @ KISAS, dulunya KIK.

Prof Dr Muhammad Bukhari Lubis banyak mengarang dan menyusun buku2 ilmiah dan kesusasteraan. Dengan nama Rizi S.S, beliau juga adalah seorang penyajak dan deklamator yang baik.Beliau telah berusaha menyelenggara buku Antologi Puisi penyajak2 Lepasan Tiga Kolej Islam ' Oh Penuntut', Darul Fikir KL, 2005. Antologi itu diterbitkan Sempena Sambutan Jubli Emas Kolej Islam (1955-2005).

Pertemuan berlangsung 2 jam lebih itu memberi kesan ukhwah yang mendalam bagi kami. Kami sempat berbicara hal2 agama, kesusasteraan, kabar tentang rakan2 seangkatan, karenah dalam tugas/jawatan serta hal anak2 sambil mengharapkan Allah Taala merahmati kehidupan kita semua. Kami berpisah hampr waktu maghrib dengan harapan bertemu lagi. Beliau sempat menghulurkan sebuah lagi buku susunannya juga sempena Jubli Emas Kolej Islam berjodol Dari Sejadah Ke Kalam (Darul Fikir KL 2005) himpunan esei kesusasteraan Islam karya lepasan Kolej Islam serta sumbangan saguhati atas kumpulan puisiku Negeri Di Bawah Bulan, PDP 2008).







...Prof Dr Ahmad @ Muhammad Bukhari Lubis

No comments:

Post a Comment