Saturday, April 4, 2009

MAC: Kebetulan Bertemu Orang-orang Terkenal.


sabtu 21.3.2009 kami ke lapangan terbang sultan ismail petra pengkalan chepa menghantar anakanda siti farhana, suami dan anaknya yang akan ke sabah. setelah mereka ke kamar berlepas, kami berjalan keluar dan terpandang ust nik abduh bin nik abd aziz, anak tuan guru menteri besar kelantan. ku beri salam dan memandang beberapa lelaki yang sedang bercakap2 dengan beliau. dengan muka manis beliau selamba sambil menegurku ringkas. aku sering ke blognya 'masanya memilih jalan yang lurus' bagus dan berfaedah untuk menambah ilmu. terasa mahu juga memberitahu add blogku, tapi tak jadi.

di belakang tiang kakilima bangunan terminal itu aku terpandang datuk pa menteri asas tani kita, kesian tidak ada orang yang melayan dan berada di sisinya ketika itu. kami heran mengapa sorang menteri sepertinya tidak disambut hormat oleh orang2 yang ada sekitar itu. agak malang seorang menteri umno tidak berapa 'dipandang' oleh rakyat. masing2 menuju ke kereta 'make don't know' je.

malam 30.3.2009 kami sekeluarga ke medan makan tepi pantai irama bachok untuk makan malam. ada gerai makan menghidang bau semerbak asap sate dan wangi ikan bakar. kebetulan kami lalui berhampiran kelompok pelanggan lelaki yang sedang berbual sambil makan2. dua tiga orang yang memandangku telah memberi salam, salah seorangnya adalah bekas timbalan menteri merangkap 'mantan bakal menteri besar kelantan' datuk AA. kami menjawab salam tapi tidaklah menghulur tangan untuk bersalam.

kami mengambil tempat agak jauh dari mereka. termasuk datuk yang memakai sut purple, semua mereka 10 orang lebih itu berkopiah, barangkali selepas solat isya'. mereka memandang2 kepadaku barangkali tertanya2 kenapa kami tidak hormati mereka dengan menghulur tangan.
Barangkali datuk tengah sukacita dan berbelanja besar makan2 dengan anak buah /penyokong2 yang memilih beliau hingga menang MT dalam PAU tempohari. tahniahlah.

semasa kami siap makan2, sekali lagi kami kena lalui jalan berdekatan mereka tadi. mereka sekali lagi memandang2 arah kami semacam ada sesuatu. sorilah, kami tidak pernah berhutang dengan anda dan kami tidak pernah mengharapkan budi puak2 anda. kami bukan penyokong anda.

2 comments:

  1. Rupa-rupanya orang seni pun bekeng jugak dih. Tak apa, bekeng dengan orang jahat. Dengan orang baik-baik kita adalah bersaudara rapat. Semoga tuan dikurniakan kesihatan yang baik. Wassalam.

    ReplyDelete
  2. salam paknik. terima kasih mari jengok ambo. bekeng biar bertempat dih. tapi story tu tak bekeng cuma sero ati ccapo benci.demo tu ada otak tapi tak guna ikut piawaian... Tuhan marah kalu guna ikut dannnn.... pastu kena pekena pulak ngan nas... baru selaras hak Tuhan bekene..

    ReplyDelete