Monday, June 1, 2009

Minggu Walimatul-Urus /Bekwah/ Makan Gulai.

Cuti sekolah tengah tahun agak lama. Dua minggu. Bagi orang-orang berhasrat ibadah dan berpitis, mereka akan ke Tanah Suci mengerjakan ibadat Umrah. Menjadi tetamu Allah. Semasih berupaya tahun 2006 dulu saya juga ber'umrah. Semoga amalan ibadat kita dimakbul Allah, jadi 'umrah mabrurah.

Sebelum tiba hari-hari cuti ini, kita menerima banyak kad jemputan ke kenduri perkahwinan sama ada dinamakan jemputan ke majlis walimatul-urus atau majlis kesyukuran. Setahu saya dalam masyarakat orang-orang Kelantan makna kad jemputan kedua-dua majlis itu ada kelainannya.

Kad yang mencatat 'majlis walimatul-urus' selalunya kena beri 'ngele' berupa wang sagu hati/cenderama dengan kadar RM5, RM10, RM 20 atau lebih kepada 'tuan kerja'/tuan rumah kenduri. Wang diberi sama ada ketika bersalam atau masukkan ke dalam sampul diberikan kepada bapa pengantin perempuan yang selalunya berbaju Melayu berpoket besar untuk isikan wang 'ngele' itu. Selalunya seorang tetamu lelaki atau kadang-kadang membawa isterinya sahaja menghadiri majlis itu. Berjimat... jika tidak kena bayar(?) lebih! Ibadat dah jadi adat dan budaya.

WALIMATUL-URUS bererti majlis jamuan/kenduri sempena pernikahan anak perempuan diadakan bertujuan mengisytiharkan bahawa anak gadisnya telah berumahtangga. Majlis juga bertujuan mengeratkan silaturrahim dan bersedekah makan meraikan kerja fitrah, syariat dan sunnah itu. Hukum mengadakannya sunat muakkad dan menghadirinya adalah wajib (sekiranya majlis diadakan menurut syarak, menjemput semua orang tanpa membeza status; sebaiknya orang-orang miskin dan tiada maksiat di majlis tersebut).

Kad yang bercatat 'majlis/ jemputan kesyukuran' memberi erti jamuan makan diadakan tanpa mengharapkan wang 'ngele'. Tuan rumah lebih ikhlas mahu menjamu tetamu sempena 'raja sehari'nya. Suatu hal pula akan berlaku ialah tidak cukupnya bahan makanan untuk tetamu apabila jemputan tanpa 'ngele' ; mereka datang lebih ramai hingga membawa anak-anak. Namun kini bila kebanyakan persediaan makanan dibuat melalui pakej catering, maka bila saja cukup time tamatnya maka kemah makan pun diturunkan dan majlis telah tutup. Makanan habis!

Apa pun semoga semua majlis yang diadakan akan beroleh berkat dan rahmat Allah. Pernikahan lebih mustahak. Hubungan antara sesama manusia lelaki dan perempuan khasnya sesama orang yang beriman, sahih lebih sejahtera melalui proses pernikahan menurut syarak dan keredhaan kedua pihak. Sesiapa yang tidak suka akan pernikahan maka Nabi s.a.w mendakwa 'laisa minna' tidak mengaku dari golongan orang-orang yang beriman!

No comments:

Post a Comment