Saturday, June 13, 2009

SAHABAT DATANG 4: Baharuddin, Amri, Tar dan Bashir.


Lebih kurang 8.30 pagi rabu 10 Jun 2009M saya menerima panggilan telefon seseorang. Bila saya tanyakan "sapa ni?", katanya: "Ana Baharuddin, Baharuddin Abdullah kawan di KIK dulu. Apa kabar anta sihat? " Suara dan gaya berbahasanya masih saya ingat. Saya menjawab mesra dan bertanya dia berada di mana waktu itu. Beliau menjawab dan mempelawa bertemu di kedai kopi 'cangkung' dekat Masjid Kg Sireh. Ajak bersarapan dan di sana ada Sdr Amri dan Tar, Bashir juga akan tiba. Ya saya akan ke sana sekejap nanti. Saya akan bertemu dengan beliau yang terputus hubungan / tidak bersua sejak 30 tahun lebih!

Sdr Baharuddin memang rakan rapat sewaktu di Kolej Islam Kelang awal 70an. Walau tidak rapat di Maahad Muhammadi kerana berlainan darjah, beliau adalah rakan berempat menaiki keretapi dari Wakaf Baru ke Kelang setelah mendapat tawaran memasuki tingkatan 4 KIK (sekarang Kolej Islam Sultan Alam Shah, Kelang Selangor DE).

Saya, Tar (Mohd Fuzi Mohd Nor dari Sek. Arab Beris Indera Putera Bachok), Mohammad Hassan dari Cabang 3 Pengkalan Chepa dan Baharuddin Abdullah dari Lorong Gajah Mati (keduanya dari Maahad Muhammadi Kota Bharu) mula menjadi teman akrab selama hampir 24 jam dalam keretapi itu. Pagi di station keretapi Wakaf Baru, ibu bapa kami juga mula berkenal rapat.

Di KIK kami ditempatkan di Asrama Koboi (asrama berdinding papan beratap nipah!) selama setahun sebelum ke asrama baru. Saya dan Tar diletakkan di Ting 4 Sastera, manakala Baharuddin dan Mohammad di Ting 4 Sains Tambahan. Setelah SPM 1972, saya dan Tar ke Tingkatan 6 KIK juga, Baharuddin ke Institut Teknologi Kebangsaan (UTM sekarang) manakala Mohammad ke Pusat Latihan Perubatan Seremban untuk jawatan Pembantu Hospital / H.A). Sejak itu kami berpisah. Cuma sdr Mohammad Hassan rapat semula dengan saya ketika sama-sama bertugas di Kuantan. Saya di SMVokasional, Alor Akar; Mohammad di Hospital Besar Kuantan. Kami sering bertemu. Tentang sdr Baharuddin, kami kehilangan kisah... barangkali beliau sambung belajar ke luar negara.

Dengan anak sulungku Ahmad Zulfiqar, aku berhasrat dan bergembira benar bertemu sahabat-sahabat begini. Kami bertolak dengan kereta Honda Citynya menuju destinasi yang tidak terancang ini. Lokasinya cukup tipikal, kedai ppati / cangkung di Kg. Sireh!

Pagi rabu itu kami bersua kembali. Masing-masing sudah jadi warga emas. Rambut putih dah ada dan masing-masing dah berpangkat 'datuk'! Percakapan pagi itu lebih berkisar kepada kisah-kisah nostalgia kami selama 2-4 tahun di KIK. Tar @ Fauzi @ Pengetua SMK Kubang Kerian 2 di sebelah aku yang paling banyak bercerita. Memang dia 'penglipur lara' kami sejak dulu-dulu. Habis setiap ceritanya, berderailah ketawa juga macam dulu-dulu. Tar memang pakar memecah perut dengan kisah-kisah entah dari mana di'quoted'nya cerita-cerita itu.

Sejam lebih juga kami berjumpa, bernostalgia, ketawa-ketawa mesra dan saling bertanya kabar. itu. Sempat sdr Bashir memberi majalah Perkimnya dan aku menghulur kepada sdr Baharuddin dan Amri buku kumpulan sajak 'Negeri Di Bawah Bulan'. Makan minum pagi sdr Baharuddin bayar dan Tar pula membayar beberapa kelongsong nasi dan kueh untuk aku bawa pulang. Terima kasih. Kami berpisah dan harapan bertemu lagi di suatu masa yang Allah jua yang pastikan. Insya Allah.

2 comments:

  1. Salam Pak Hadi,

    "memang manis, jika ada sahabat rapat dan telah lama tidak bersua dapat kita temui kembali"...

    ReplyDelete