Wednesday, June 17, 2009

Anniversary 31st Kami: Anak Berbelanja Makan Di Restoran Syam.

Pernikahan ialah ikatan kasih sayang di antara lelaki dan perempuan melalui akad yang sah. Itu definisi ringkas bagi kalimat 'nikah'. Hukum asalnya sunat.

Setelah menamatkan pengajian di Bangi 31 tahun silam, kami juga menamatkan alam ggewe. Asalnya kuluahkan 'kemahuan' bernikah itu kepada arwah ayah di rumah sewanya di Berek 12. Aku tidak tahu dia terkejut atau tidak setelah mendengar luahan 'berani'ku itu. Sungguh aku rasa terpaksa menyebutnya agar 'menjadi' demi membawa 'si dia' bersama memasuki Dewan Canselor Tun AbdulRazak UKM... menemani dan melihat aku ke pentas dewan menerima segulung ijazah. Syukur kepada Allah, tarikh 15 Jun 1978 menjadi tarikh keramat bagi kami.

Kini anak-anak hendak meraikan cinta-kasih ulang tahun pernikahan mak ayah mereka. Kami ikut saja ke Restoran Syam di Berek 12, makan malam. Kali pertama anak-anak berbelanja makan sempena tarikh itu; kecuali abang long yang lebih awal kembali ke UPSInya, yang lain semua ada menjamu makan di samping mengawal karenah budak-budak halus masing-masing. Terima kasih, semoga kita semua dirahmati Allah.

1 comment:

  1. Salam.
    Agak terlewat untuk saya menemui catatan ini. Namun belum terlewat untuk saya ikut mendoakan semoga kebahagiaan rumahtangga yang terbina berkekalan ke akhir usia, amin.

    ReplyDelete