Saturday, October 5, 2013

ATAR SERIBU BUNGA - Satu Proses Kreatif 2




Selain itu, di dalam bahagian ASB ini terdapat sajak-sajak yang saya juruskan kepada perirasa kemanusiaan seperti: Dari Catatan Nota Kaki, Doa Pesakit, Kenapa Masih bersia-sia, Setelah Terhukum, Tidak Jadi Menunggu Malam dll. Tentang keindahan alam ciptaan Allah sajak-sajaknya: Serupa Nahar Tahun Lalu, Malam Akhirnya Tiba, Gerbera Jasmesonii, Pameran Alam Selepas Bukit Bunga, Kota Hujan dll. Terdapat sajak memperkatakan nilai-nilai perjuangan hidup antaranya:  Merdeka Dari Dunia, Dia Enggan Membela, Dunia Sudah Tahu, Tiada Jalan Bersimpang Di Hadapan dll. Sajak-sajak Atar Seribu Bunga, Cuaca Sejuk Di Kamar Menunggu, Panas Asing Di Luar Terminal, Di Masjid Miqat Makani, Doa Sebelum Berangkat, Di Kota Kunjungan iii, Dari Jalan Awaly   adalah catatan sirah perjalanan ketika menunaikan ibadat haji dan umrah. Mengingati jurusan yang tiada mungkin kita lupa iaitu perkara kematian, saya langsung bersajak: Rumah Sakit Umum, Doa Pesakit, Sekarat 2, Sekarat 3 dan Sekarat 4:
…………………………………………….
Perlahan memisahkan ikatan, ia telah hadir
Tanpa mungkir dia menepati gilir
Langit yang jauh semakin hampir
Melunasi takdir

Setelah terkepung dia pun bersilih
Ke ruang yang lain. Setelah bergelisah
Dia pun berpisah ke ruang dalam
Tidak diketahui bahasa apa di sana
menyambung sepinya
Atau bergelisah lagi.
                     (Sekarat 4 hal 38)
***
Bahagian kedua, Angin Paksa menghimpunkan 59 sajak yang terhasil dari sentuhan rasa setelah mengecami hal ehwal persekitaran yang lebih global. Iklim dunia yang sentiasa berdegup dan beronar semacam memikat saya untuk mencetak sajak-sajak tentang kelam-kabut politik, peperangan, penaklukan sehingga kepada muslihat jahat kuffar terhadap bumi muslimin. Cengkaman Serbia di bumi Bosnia Herzegovina (Exodus Ramadan, Genocide, Periuk Api), perang Kimia di Halabja, serangan Amerika Syarikat terhadap Iraq, perjuangan orang Acheh (Khabar Dari Seberang, Orang-orang Perahu), kebangkitan orang Pattani (Peribumi Malang) dan Palestin vs regim Zionist Yahudi.

Antara Umpan dan Mangsa, Gadis Palestin Mati, Gaza, Gaza 2, Gaza Menangis Lagi, Intifadhah 2, Mereka Yang Terusir, Revolusi Pisau, Sidang Sia-sia, Gerah 22 Hari Gaza Kita Dikejami dll adalah sajak-sajak simpatis terhadap kegawatan yang tidak kunjung reda di tanah air Palestin akibat penderaan regim Zionist Yahudi khusus di Ghazzah @ Gaza.
……………………………………………
Dengan keras kepala
Dia mengangkat kisah silam
Bangsanya dan tujuh Negara
Mengganas hampir setengah abad

Mereka di Tebing Barat dan Gaza
Tidak menyambut meriah
Damai bererti kawasan rampasan
Pulang ke tangan yang empunya.
                  (Sidang Sia-sia hal 83)

 Sajak-sajak Jala Puaka Di Halabja, Kalendar Tahun Lepas 1991, Baghdad 9 Mac 2003, Alaf Baru Dua Kuasa Binasa, Desert Storm, Episod Di Teluk 2001, Pencabulan 2, Kembang Merah, Tidak Kunjung Selesai dan Sergah Sepasang Kasut. Itu semua adalah terhasil akibat pertelagahan perang di Iraq. Namun kunjungan mantan Presiden AS George W Bush ke Baghdad pasca-kejatuhan Iraq, dia dibaling kasut oleh seorang rakyat Iraq: 

Seakan laju jet pejuang
Tujuh tahun merejam Baghdad
Sekonyong kasut tertanggal
Dari kaki Muntadhar al-Zaidi           
Menerjah kepala Bush
Pada sidang media
Terakhirnya,14 Disember

Lontaran terpuji itu
Ucapan selamat jalan buatnya
Kenangan sehayat durjana
Itu haiwan pemangsa Amerika.
             (Sergah Sepasang Kasut hal 135)

            Saya nukilkan di dalam sebahagian sajak di bahagian Angin Paksa ialah suara kemanusiaan, bersimpati dengan negara-negara dan rakyatnya yang  terlibat peperangan, serangan, pencabulan dan penindasan. Sudah tentu kita ikut resah sebagaimana golongan rakyat marhein muslimin yang disukarkan oleh kehendak @ angin ego pihak berkuasa walau di mana mereka berada sama ada di Palestin, sempadan Lebanon, Bosnia, Halabja, Filipina, Pattani atau Acheh Darus-salam. Kita mengungkap rasa simpati, prihatin dan ada tanggungjawab bersama membantu mereka. 

Sajak-sajak lain di dalam bahagian Angin Paksa ini , adalah sajak-sajak berkaitan petaka/bencana alam akibat gempa bumi, tsunami dan banjir. kemusnahan diri, perasaan dan harta benda: Peristiwa kemusnahan bersejarah tsunami Disember 2004 meninggalkan kesan besar pada alam dan diri manusia. Fenomena alam demikian saya rakamkan bersajak: Olhe Lhe Di Kuta Raja,  Daulat Alam, Meratapi Datang Nargis, Dunia Ini Katanya, Dongeng Korupsi, Kasta Minda, Persembahan Terakhir dll.
            …………………………….
            Mencakar lena siang
            Gelung Hindi memugar pantai
            Siapa memapah gelombang
            Siapa menduga
            Siapa mendaulat alam
            Siapa menunaikan kewajipan?

            Teguran tiba hujung tahun
            Pentas benua tersentak tergamam
            Tabir belum sempat dijatuhkan.
                        (Daulat Alam hal 125)

Beberapa sajak, kesan ibadah dan ziarah ke Tanah Suci terungkap  melalui Di Kota Kunjungan III, Atar Seribu Bunga, Di Masjid Miqat Makani, Ziarah 3, Laut Siam Terbentang dll antaranya:

Kenderaan pun
Mengangkat jejak penghabisan
Lapangan Subang lagi mengecil
Lantang pesawat meluncur hasrat
Ke awan rendang sanggul angkasa
Sebu diri mengapung aras tinggi
Sayap imbang mengepak siang

Tuhan Maha Tinggi
Kami bergantung di tangan kudrat-Mu
Kami terkepung dalam lingkung iradat-Mu
Mencantum peribadi menghala rumah-Mu
Termalah. Kami datang.
(Doa Sebelum Berangkat hal 14)

Antara motif yang sering menarik perhatian penulis dalam berkarya ialah pendekatan kerohanian baik secara langsung atau berlapik. Getusan ucapan kerohanian kita berasa lebih selesa bila berdepan dengan alam dan telatahnya. Kita hayati alam ini, hidup ini sebagai kurnia bagi kita dampingi Maha Pencipta, Maha Pengasih, Maha Penyayang itu.
 
Banyak sajak di dalam ASB ini saya kaitkan dengan kuasa /Qudrat, kehendak/Iradat Allah Taala. Kita tidak boleh lari dari ikatan iman, akidah kita. Kita jadikan Dia rujukan kembali sebagai dambaan sanubari, walau dalam apa keadaan sekalipun.  Walaupun saya nyatakan juga sajak-sajak berunsur politik lokal/antarabangsa, sosial, fenomena/keindahan alam, pensejarahan, nostalgia diri, perjuangan misalnya; namun tidak lupa akan amanah selaku penulis agar beramal soleh dalam berkarya. Apa jua yang kita ucap atau sepatah yang dicatat, apatah lagi buat bacaan umum; semuanya akan dikira baik buruknya dan pasti akan dibalasi Allah.

Sajak-sajak lain yang terhidang di dalam buku Atar Seribu Bunga ini, mengajak peneliti untuk dikongsi-fikirkan bersama.

            Antologi sajak “ Atar Seribu Bunga” (2012) ini adalah kumpulan buku sajak perseorangan saya yang ketiga selepas “Ruang Dalam” (1986), “Racun Abadi (2001), Negeri di Bawah Bulan (2008) dan ABRAR  (2011).


No comments:

Post a Comment