Thursday, May 14, 2009

BAHASA JIWA BANGSA: Tok Guru Sarankan DBP Anjurkan 'Bulan Bahasa Melayu'

Yang kurik kendi yang merah saga,
Yang baik budi yang indah bahasa.

Bahasa Melayu (BM) telah digunapakai di nusantara / kepulauan Melayu sejak kurun ke 7. Walau pun terdapat hampir 200 loghat/sebutan/bahasa di daerah ini, namun Bahasa Melayu lebih meluas digunakan mudah dipertuturkan. Jadilah ia lingua franca.

Perkara 152 Perlembagaan Malaysia menyatakan BM adalah bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara Malaysia (walaupun pada ketika perlembagaan digubal, istilah 'Malaysia' belum wujud). Namun dalam tahun 1970, Dasar Pelajaran Kebangsaan dilaksanakan dan Belayu Melayu disebut sebagai Bahasa Malaysia. Malanga hingga kini ada pihak-pihak yang tidak menyedari malah cuba menafikan hakikat ini.

Pada 31 Ogos 1970 diisytiharkan Minggu Bahasa dan Bulan Bahasa dengan cogan kata ' Bahasa Jiwa Bangsa' merujuk kepada 'Bahasa Melayu' dan 'Bangsa' pula merujuk kepada 'Bangsa Melayu'. Maka cogan 'Bahasa Jiwa Bangsa' adalah memberi makna "Bahasa Melayu Jiwa Bangsa Melayu" bangsa manusia yang menghuni Malaysia!

Menteri Besar Kelantan YAB Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat telah mencadangkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menganjurkan Perayaan Bulan Bahasa Melayu sebagai acara tahunan demi memberi kesedaran betapa pentingnya bahasa ibunda ini dalam kehidupan rakyat. Beliau menyebut cadangan tersebut kepada Pengarah DBP, Dato' Turmizi AbdulAziz yang melawatnya di Kediaman Rasmi Menteri Besar di JKR 10 pada 9 Mei lalu.

Menteri Besar juga membuat cadangan supaya mengkaji dan menterjemah kekayaan nahu Bahasa Arab bagi memperkasakan lagi Bahasa Melayu untuk generasi akan datang. Beliau juga menyebut bahawa 'bahasa' adalah nikmat besar anugerah Allah buat komunikasi sesama manusia.




No comments:

Post a Comment