Wednesday, July 8, 2009

PPSMI: Kembali Ke Landasan Asal?

Kembali ke landasan asal? Menonton rancangan 'Tajuk-tajuk akhbar' TV1 RTM 7.20 pagi tadi kita dibingungkan lagi oleh catatan-catatan akhbar arus perdana. Menambah bingung lagi oleh cakap-cakap pengulas rutin ruangan itu atas tajuk "PPSMI: balik ke landasan asal."

Keretapi, LRT dan monorel adalah kenderaan berlandasan tetap. Jika terkeluar landasan ertinya kemalangan besar tetap terjadi. Tergelincir, jatuh, musnah harta benda, kecederaan malah mengorbankan masa serta nyawa pasti terjadi akibat kenderaan demikian terkeluar landasan....

Pada 2012 nanti P&P subjek sains dan matematik akan dijalankan dalam Bahasa Melayu @ bahasa ibunda. Hampir 10 tahun ianya terkeluar dari landasan dan mengalami masalah berat ( walaupun disorok pihak berwajib)....... maknanya selama hampir 10 tahun itu ianya bergerak di luar landasan walaupun dilaung /didesak kembali ke landasan asal oleh 'golongan yang juga berwajib' perjuangkan kebenarannya.

Pihak pro-PPSMI di segenap penjuru usahlah membawa pelbagai dalih hendak pertahankan lagi dengan alasan-alasan 'banyak songeh'... bukan kerana desakan, bukan kerana protes, bukan kerana golongan tertentu dan sebagainya..... dan usahlah beretorik macam-macam lagi. Kewujudan PPSMI memang memberi kesan cukup negatif kepada rakyat dan bahasa Melayu. Mantan PM yang 'menelurkan dan menetaskan' PPSMI itu masih mahu pertahankan barang busuk itu yang diakui punya banyak kelemahan. Kisarlah dengan apa carapun, idea Tun M itu akan menjadi bahan sejarah yang akan dikutuk oleh keturunan kita kemudian nanti.


2 comments:

  1. Salam Pak Hadi,

    "setiap yang baik akan terserlah jua ..."

    ReplyDelete
  2. salam kembali.
    moga terus berkarya dan mendapat keredaan Allah.

    ReplyDelete