Sunday, July 19, 2009

SAHABAT DATANG 5: Leo AWS Dan Keluarga.


Isnin 13.7.2009 aku terima sms dari Leo AWS " Salam afiat tuan penyair. insya Allah ana akan ziarah tuan esok sempena tok guru beri cuti. TK." Hari mengundi PRK Manek Urai jadi cuti am negeri Kelantan.
Si penyair yang dah agak lama tidak kuhubungi itu benar datang ke rumahku. Berziarah. Tiba bersama isterinya Azizah dan anak-anak (beruntungnya Azizah nama yang acapkali dicatat dalam sajak Leo AWS sang suami Azizah). Datang sahabat penyair, boleh menyemarakkan semangat untuk menulis/berkarya lagi. Perbualan kami...biasanya sdr Leo bawa banyak kisah seputar bidang sajak, sastera, hal ehwal rakan penulis dan karya.
Cikgu Ab Waled Semail @ Leo AWS, penyair yang sangat prolifik. Sama bergiat denganku sejak 70an di universiti. Tapi dia di UM aku UKM. Bertugas beberapa tahun di Debak, Sarawak. Cerita-ceriti pengalaman di Sarawak memberi ruang ke kita semacam ikut berada di negeri kenyalang itu. Leo kini punya 18 buah buku kumpulan sajak solo; 17 buah yang diterbitkan sendiri di Pustaka Dewan Puisi (PDP) milik beliau sendiri dan sebuah diterbitkan DBP, Kuala Lumpur.
Hampir sejam dirumahku, Leo dan keluarganya meninggalkan pamit untuk melaksanakan kesibukan-kesibukan rutin selaku bapa dan kepala keluarga... ziarah anaknya pula di asrama sekolah. Terima kasih sudi datang.




Kalaulah foto Monalisa buah tangan Leonardo da Vinci dapat ditatap kembali oleh tuannya, nescaya Leonardo naik heran dan takut. Dari paras wanita manis (?) bertukar menjadi rupa crook habis sudah tentu mengecewakannya, akan jatuh harga dan akan dimusnahkan! Kita kagum dengan hasil tangan Leonardo, namun dia akan lebih kagum dengan penangan komputer di zaman ini!

No comments:

Post a Comment