Tuesday, July 21, 2009

RUDI MAHMOOD: Penyair Yang Lama Menghilang.


Kemarin, selasa 21.7.2009 aku di dalam kereta menunggu isteri bertemu doktor di klinik fisioterapi USM, sempat menekan nombor fontangan dan cuba hubungi sahabat lama, penyair Rudi Mahmood. Kali ini aku bernasib baik, alhamdulillah. Kedengaran sdr Rudi berhello di sana. Dia terkejut mendengar suaraku, suaranya pula tetap tidak berubah dan kamipun saling bertanya kabar.

Dia banyak bertanya tentang kesihatanku. Aku bertanya tentang diri, keluarga dan anak-anaknya. Punya 3 anak dan seorang bernama Ahmad Mustaqim sedang berkuliah tahun 2 di UPSI Tanjung Malim; Rudi juga lama di Perak, katanya 'cari makan' / kerja. Kami berjanji akan bertemu semula di Kubang Kerian nanti bagi menghubung silaturrahim yang sekian tahun terputus kabar.Insya Allah.

Aku tahu penyajak Rudi Mahmood punya bakat besar dalam bidang penulisan. Beliau pernah menerima Hadiah Sastera Malaysia dalam bidang puisi. Dahulu beliau berkerja agak lama dengan Creative Enterprise (di Jalan Pantai Baru, Kuala Lumpur) yang menerbitkan majalah humor pertama dan tersohor 'Gila-Gila' dan majalah grafik yang sangat menarik 'Fantasi'...memuatkan lukisan /grafik cantik, karya seni yang memang fantastik.

"Fantasi" ialah sebuah Majalah Grafik Malaysia yang pertama dan terakhir. Ia diterbitkan oleh Creative Enterprise Sdn Bhd dalam tahun 1980an. Ketua Pengarangnya ialah Amir Hamzah Shamsuddin (Malungun). Majalah ini selain daripada menerbitkan komik dan sketsa, juga menerbitkan rencana, cerpen dan puisi. Di antara penyair yang pernah mengisikan ruang puisinya ialah Puzi Hadi, A. Ghafar Ibrahim, Wan A Rafar, Wadi Leta S.A., T. Alias Taib, Moechtar Awang, AbdulHadi Muhamad, Sabri Hadi dan Rudi Mahmood yang juga menjadi salah seorang staf redaksinya.

Puisi yang diterbitkan biasanya dihiasi dengan ilustrasi berwarna yang menarik. Salah sebuah sajak saya 'SAJAK BUKIT POHON' diterbitkan dalam "Fantasi" keluaran Disember 1986. Majalah ini dijual dengan harga RM3.00.

SAJAK BUKIT POHON

Selalunya di hujung musim begini Tuhan

mengirimi kita hujan-Nya yang lebat-lebat. Laut-Nya

bergelora sungguh maka kita dikepung bagai perahu

terungkai sauh

Beberapa kelmarin ada empat belas jenazah sempat

kita kirim kepada-Nya - kaki kita dan mata basah

mengusung hiba dan bukit pohon perlahan

menggugur

ke dasar ingatan mimpi sang layang-layang

Ladang-ladang tebu kita tenggelam manisnya

tilam-tilam kekabu kita hilang nyenyaknya. Laut

dan paya berkongsi di sini dan kita serangga

di permukaannya -

lemas yang bernafas

rimas tak lepas-lepas.

Jertih

Majalah Fantasi, Dis 1986,.


No comments:

Post a Comment