Friday, July 31, 2009

Kematian Yasmin Masih Membawa Kontroversi?



Pengarah Filem Yasmin Ahmad telah disahkan meninggal dunia akibat pendarahan teruk di otak. Beliau dibawa ke pusat rawatan setelah kolap di kamar mesyuarat sedang membentang kertaskerja hal-hal perfileman. Rawatan segera hinggalah pembedahan otak dijalankan namun beliau gagal diselamatkan. Jenazahnya disemadikan di perkuburan Islam Subang Jaya.

Desas-desus yang mengatakan pengarah filem Mukhsin, Sepet, Gubra, Rabun, Muallaf, dan Talentime; Yasmin Ahmad ini merupakan seorang lelaki sebelum ini. Kabarnya dia dilahirkan sebagai seorang khunsa (mempunyai dua jantina) diberi nama Zulkifli Ahmad. Namun kerana naturenya lebih kepada seorang perempuan, akhirnya dia telah memilih menjadi seorang wanita...Yasmin Ahmad. Benarkah? Aktivis masyarakat Datuk Marina Mahathir mengecam hebat akhbar Kosmo! kerena membuat pendedahan berani tentang pengarah terkenal dan kontroversi itu. (baca di sini..)(di sini..)dan (di sini..) Sedangkan Yasmin telah mengharumkan nama negara di samping menyemarakkan konsep 1Malaysia!

Kabarnya sosok yang namanya Zulkifli Ahmad itu, pernah bermain bola posisi penyerang mewakili negeri Melaka sewaktu zaman persekolahan (tentu bersifat kelakian) dan merangkul Naib Juara Bintang RTM 1975. Ertinya beliau adalah penyanyi @ biduan bukan biduanita! Mengapa mewakili Melaka bukan Johor, negeri kelahirannya?

Walau apa pun, pengarah Yasmin Ahmad itu telah meninggal dunia. Dia meninggalkan buah tangan yang popular dan kontroversi bagi masyarakat Melayu-Islam di Malaysia. Keceluparan tema, persoalan, watak dan perwatakannya mencabar minda orang-orang yang beriman atau penganut setia akidah /syariat Islam.

Benarkah dia meninggalkan kesan baik buat 1Malaysia yang dilaung-laungkan orde baru negara kita atau menyukarkan solat jenazah ke atasnya? Selaku mayat lelaki atau mayat perempuan ada perbezaannya bermula mandi jenazah, kafan, solat jenazah dan pengkebumian; bagaimana keraguan itu telah diatasi? Setakat ini...wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment