Saturday, August 1, 2009

SAHABAT DATANG: Nawawee Muhammad Dengan Manuskripnya.


Teman-teman penyair Nawawee Mohamed (kiri) bersama Marsli NO ketika di Batam pada 13 September, 2005. ~foto ehsan Marsli NO

Rabu 29 Julai 2009 pagi - Fontanganku berbunyi, anak memberitahu ada kawan ayah datang. Aku yang berada di kedai untuk membeli nasi berlauk (antara tugas rutinku sebelah pagi) segera beritahu akan segera balik. Di rumah, penyair mapan Terengganu Sdr Nawawee Mohamed teman sekuliah di UKM, mantan JK Penaja dan Ketua I pertama Grupemuisi UKM ada ziarah. Selepas bertanya kabar, borak kami sudah tentu ke bidang penulisan kreatif, alam sajak dan perihal teman-teman lain.

Sdr Nawawee sudah banyak menghasilkan karya sajak, esei sastera dan ilmiah, cerpen dan buku cernak (cerita kanak-kanak) serta selenggaraan bidang kreatif. Beliau pernah memenangi banyak anugerah /hadiah kreatif sama ada tajaan peringkat negeri, swasta spt: Utusan Melayu- Public Bank dan peringkat kebangsaan. Nawawee pernah menjadi pensyarah di Maktab Bahasa Kuala Lumpur, Maktab Perguruan batu Rakit Terengganu dan Guru Bahasa di Universiti Prince of Songkla, Thailand Selatan. Bersara dari segi perkhidmatan rasmi, Nawawee belum bersara dalam bidang peulisan yang diceburinya sejak zaman remaja itu.

Pagi ini beliau singgah sementara menanti siap urusan dengan Jabatan Pengangkutan Jalan, yang pejabatnya tidak jauh dari rumahku. Nawawee banyak berkisah tentang projeknya yang telah siap; 2 buah buku / manuskrip berjodol: ' Rampai Sastera Melayu Baru Patani' dan 'Sajak-sajak Melayu Dalam Sorotan' berupa ulasan/kajian hasil karya penulis2 sezaman..... Kedua-dua buku tersebut memang tebal, terperinci dan sudah tentu mengambil masa yang lama untuk menyelidik bahan hingga berhasil siap seperti adanya.

Sdr Nawawee menyatakan manuskrip2 itu dan sebuah lagi berjodol 'Gurindam 2500 Rangkap' itu telah ditolak pihak DBP tanpa sebab yang munasabah. Sewajarnya pihak Dewan menyatakan sebab2 ia ditolak. Malah pihak itu perlu menggalak /membimbing para penulis membuat kajian dan sanggup menerbitkannya sebagai respon kepada penat jerih menyiapkan kajian. Ternyata Nawawee kesal dengan hal yang terjadi kepada dirinya.

Sdr Nawawee meninggalkan rumahku setelah meneguk teh o dan kami berpisah dengan salam.

No comments:

Post a Comment