Wednesday, August 12, 2009

Sasterawan Dharmala NS Kembali Ke Rahmatullah.


Petang 4.10 aku ke Malaysiakini terserempak kepala berita Dharmala NS meninggal dunia.( di sini...) Terus terpegun sejenak dan mengucapkan innalillahi wa inna ilahi raajiu'un. Aku terus hubungi sdr Leo AWS memberitahu kabar itu. Leo mengatakan dia sudah tahu dan telahpun memesejkan kepada fontanganku. Saja aku yang terlambat baca pesanan ringkas sdr Leo. Terima kasih.

Al-Fatihah kubaca dan hadiahkan pahalanya buat Pak Dharmala, Tn Hj AbdulMuluk Daud 62, satu-satunya sosok yang menggunakan singkatan huruf NS - Negeri Sembilan. Abdul Muluk juga pengendali laman blog Warga Prihatin Malaysia (Prima). Allahyarham semasa hayatnya merupakan penulis novel, cerpen, sajak, drama TV dan penulis skrip filem Raja Melewar.

Almarhum banyak meninggalkan hasil karyanya di atas persada kesusasteraan Melayu selain memberi bimbingan dalam bidang penulisan kreatif. Almarhum agar berbeza dengan kebanyakan penulis lain dalam hal-hal politik dan falsafah perjuangan. Suaranya agak keras dan memerlukan penerimaan yang sejajar protes dan berani. Itulah Pak Dharma yang juga pemilik Pustaka Adimul.

Jenazahnya akan disemadikan di desa asalnya Kampung Bachang Mantin, Jelebu. Ta'aziah buat keluarga almarhum, semoga dia diampun, dirahmati Allah dan ditempatkan bersama orang baik-baik. Aamiin.







No comments:

Post a Comment