Sunday, August 9, 2009

balaflubabi : adakah tahun ini tahun babi?


hingga hari ini 9.8.09 sudah 26 jenazah rakyat malaysia disemadikan setelah disahkan mengidap flubabi. penyakit dikatakan asal dari luar khasnya mexico itu menular cepat dan amat ditakuti kini. rakyat malaysia yang kembali dari obersi ditakuti membawa jangkitan. maka sudah tentu tularan itu akan berdesah bersama pelancong datang. negara kita amat menggalakkan pelancong seolah hidup mati ekonomi negara bergantung kepada bidang pelancongan.

kerajaan dengan modal besar pantai, pulau, hutan rimba, tempat rekreasi, tempat judi, ethnik kaum, adat budaya, seni serta belanja yang banyak selain kempen agar pelancong dan pendatang mengunjungi negara kita. alih-alih kemasukan rakyat sendiri dari luar dan para pelancong mesti diawasi atau disekat takut mereka masuk bersalut virus flubabi! kini sudah ada jabatan, ipt dan sekolah terpaksa dicutikan atau dikuarantin. masya Allah bala apa ini?

kalau penyakit tularan aids, para pengguna seks sial disuruh guna topeng kemaluan. kini akibat tularan flubabi ketika bersosial kita diarah memakai topeng di muka. bimbang penyakit itu berselinap melalui udara. bimbang akan berlegar kumannya di tempat kerumanan awam. wabak ini sudah membenih bala. walau apapun nama diberi kini sama ada influenza a h1ni atau selsema babi / khinzir; wabak penyakit ini terus merebak di banyak negara. kalau ada simptom /tanda-tanda jangkitan, segeralah mendapat rawatan. adakah tahun ini tahun babi?

No comments:

Post a Comment