5. Kesan
perjalanan jauh
Beberapa sajak, kesan daripada perjalanan
jauh Abdulhadi terungkap melalui “Sepohon Doa di Jabal Rahmah” (hlm. 53), “Di Masjid
Ji’ranah” (hlm. 55), “Bertamu di Pekan Beaufort” (hlm. 63), “Tiba Pagi di
Kundasang” (hlm. 62), dan “Kenangan di Debak” (hlm. 67), ikut memberi kelainan
fikiran penulisnya terhadap tempat-tempat tertentu yang pernah dikunjungi.
Melalui sajak “Di Masjid Ji’ranah”,
Abdulhadi tidak menggambarkan tentang bagaimana lukisan atau bentuk masjid
tersebut sewaktu dia mengunjunginya. Sebaliknya dia mengimbaskan peristiwa
sejarah ribuan tahun silam dengan mata batinnya menceritakan bagaimana dan
mengapa masjid itu pertama awal dibangunkan Rasulullah di Ji’ranah itu:
“Kelihatan
mereka membahagi rampasan/
sesudah pertempuran/
sepulangan dari Hunain//
………………………………
` terbangun masjid kenangan miqat Rasulullah/
bersolat, niat umrah selepas Fathu Makkah/
………………………………
Perlukisan sejarah yang kerap diimbaskan dalam bentuk sajak, sebagaimana juga melalui sajak “Sepohon Doa di Jabal Rahmah” yang disebut Abdulhadi sebagai “Bukit peristiwa/bukit di padang perkenalan.” (hlm. 53), selalunya berjaya meninggalkan kesan yang lebih bermakna, dan mampu pula mengangkat nilai sesebuah sajak itu.
sesudah pertempuran/
sepulangan dari Hunain//
………………………………
` terbangun masjid kenangan miqat Rasulullah/
bersolat, niat umrah selepas Fathu Makkah/
………………………………
Perlukisan sejarah yang kerap diimbaskan dalam bentuk sajak, sebagaimana juga melalui sajak “Sepohon Doa di Jabal Rahmah” yang disebut Abdulhadi sebagai “Bukit peristiwa/bukit di padang perkenalan.” (hlm. 53), selalunya berjaya meninggalkan kesan yang lebih bermakna, dan mampu pula mengangkat nilai sesebuah sajak itu.
Tambahan
Sajak-sajak lain yang tidak kurang tajam
dan sinis tetapi sangat berkesan untuk difikirkan ialah “Sajak Negeri di Bawah
Bulan 2” (hlm. 82), “Sehabis Ikhtiar” (hlm. 83), “Memilih Warna” (hlm. 78), “
Selamat Siang Ibu Tunggal” (hlm. 65), “Sajak kepada Ibu Tunggal) (hlm. 68), dan
sajak “Nafsu Anjing” (hlm. 69).
Melalui sajak “Sehabis Ikhtiar”, Abdulhadi
menempelak kehampaan dan nasib Malaysia
dalam isu Pulau Batu Putih. Sajak ini, walaupun pendek tikamannya amat
menyengat dan memedihkan rasa Melayu:
Pulau
Batu Putih.//
Rumah api tiada jalur gemilang berkebar/
Jauh hati sampai bila kita bersabar.//
Pulau terlepas/
Batu terhempap/
Putih mata.//
Rumah api tiada jalur gemilang berkebar/
Jauh hati sampai bila kita bersabar.//
Pulau terlepas/
Batu terhempap/
Putih mata.//
Dalam sajak “Sajak Negeri di Bawah Bulan
2” pula, secara tersirat amat terasa tentang sejauh mana kecintaan penulis
terhadap pemerintahan berkerajaan berteraskan Islam masa kini di Kelantan.
Penuh sedar Abdulhadi menyuratkan:
Walau
langsir warna berbeza/
adukan biru air laut menenang sukma/
hijau batang bemban menyejuk mata/
……………………………….
Walau angin panas dicelahi jalur jemalur/
mentari menusuk mesra pohon-pohon/
namun renjisan hujan petang nantai/
menyubur kembali tumbuhan jati//
………………………..
adukan biru air laut menenang sukma/
hijau batang bemban menyejuk mata/
……………………………….
Walau angin panas dicelahi jalur jemalur/
mentari menusuk mesra pohon-pohon/
namun renjisan hujan petang nantai/
menyubur kembali tumbuhan jati//
………………………..
Nada yang hampir sama terpancar juga
melalui sajak “Memilih Warna”. Sajak ini terasa sebagai suatu kesinambungan
daripada sajak “Sajak Negeri di Bawah Bulan 2” apabila Abdulhadi menyebut:
“Carilah
warna lain/
fikirkan jangan serupa maknanya/
kalau tidak hijau usaha ragu-ragu/
asal jangan diharu-biru//”
fikirkan jangan serupa maknanya/
kalau tidak hijau usaha ragu-ragu/
asal jangan diharu-biru//”
Ungkapan bernada begini sangat diingati
setiap lima
tahun sekali, kerana ia amat berkaitan dengan kelangsungan pemilihan besar
negara. Lagipun sebarang ungkapan berkait unsur warna; terutama apabila dia
menyebut:
“Hijau
telah banyak pada segala hidup/
pada daunan atau serabut rumput/
upaya diragut, diancam atau diugut//
Biru langit tampak jauh/
walau asalnya bukan begitu/
biru lautan di depan mata/
jernih air tiada warna/
………….……………..
kehendakmu biru segala/
usah rusuh dirasuk rasa/
usah selalu bergajah meta//
Pilihlah cahaya tenang/
lembut tidak garang/
tidak menyesal kemudian.//” tetap tidak terlepas daripada tekaan berunsur politik berpihak.
pada daunan atau serabut rumput/
upaya diragut, diancam atau diugut//
Biru langit tampak jauh/
walau asalnya bukan begitu/
biru lautan di depan mata/
jernih air tiada warna/
………….……………..
kehendakmu biru segala/
usah rusuh dirasuk rasa/
usah selalu bergajah meta//
Pilihlah cahaya tenang/
lembut tidak garang/
tidak menyesal kemudian.//” tetap tidak terlepas daripada tekaan berunsur politik berpihak.
Manakala sajak “Selamat Siang Ibu
Tunggal”, dan “Sajak kepada Ibu Tunggal”, merupakan adunan nasihat dan rasa
simpati penulis terhadap nasib golongan berkenaan. Walaupun Abdulhadi
bersimpati dengan nasib mereka, namun sebagai individu dalam masyarakat Muslim,
dia tetap merasa bertanggungjawab menyatakan sikapnya dalam bentuk nasihat:
…………………………….
ibu tunggal memang senang/
bersendirian/
setelah berangkat lelaki tercinta/
……………………………….
Sebagai wanita, balu pula/
pandai-pandailah kita/
memilih wartna di hadapan mata/
mengejar lokasi dan aksesori//
Urutlah hidup dengan uji dan kaji/
menimbang kos dan emosi//
Lebihkan akrab dengan zikir/
sambil menerima jatuhnya takdir//
Hujung jalan masih jauh/
langkah perlu diteruskan/
……………..
ibu tunggal memang senang/
bersendirian/
setelah berangkat lelaki tercinta/
……………………………….
Sebagai wanita, balu pula/
pandai-pandailah kita/
memilih wartna di hadapan mata/
mengejar lokasi dan aksesori//
Urutlah hidup dengan uji dan kaji/
menimbang kos dan emosi//
Lebihkan akrab dengan zikir/
sambil menerima jatuhnya takdir//
Hujung jalan masih jauh/
langkah perlu diteruskan/
……………..
Antologi sajak Negeri di Bawah Bulan ini
adalah kumpulan buku sajak perseorangan Abdulhadi Muhamad yang ketiga selepas Ruang
Dalam (1986), dan Racun Abadi (2001).
Kesimpulan
Sajak-sajak Abdulhadi Muhamad sepanjang
yang dapat ditelaah sehingga ini; walaupun tidak banyak, dan tidak setanding
jumlah sajak penulis-penulis lain seangkatan dengannya di Pantai Timur, seperti
Abdul Hadi Yusof, Haron AH., Hilmi Rindu, apa lagi Leo A.W.S, namun kekuatan
sajak-sajaknya ketara terserlah semenjak awal penglibatan. Semenjak itu hingga
terkini dengan Negeri di Bawah Bulan, penguasaan bahasa sajak-sajaknya hampir
seimbang antara unsur kreatif dan amanat yang hendak dinyatakan. Ungkapan-ungkapannya
jelas, mudah ditanggap dan di sana-sini disokong frasa-frasa baharu yang puitis
dan harmonis. Terkesan daripada kemampuan itu barangkali, memungkinkannya lebih
awal berbanding teman-temannya yang lain untuk menerima Hadiah Karya Sastera Malaysia
dalam dua sesi penilaian berturut-turut melalui sajak-sajaknya “Urir Char”
(1984/85), dan “Di Meja Makan” (1986/87).
Lampiran
“Hikayat
Keris Sebilah”
Sebilah
keris tanpa sarung
seorang warga emas berusia 62 tahun
rupanya pendekar tidak pernah bertarung
masuk gelangang, kuda-kuda tidak dipasang
namun terasa diri selalu mendapat menang
seorang warga emas berusia 62 tahun
rupanya pendekar tidak pernah bertarung
masuk gelangang, kuda-kuda tidak dipasang
namun terasa diri selalu mendapat menang
Mencari
ketuanan dalam rumah sendiri
sering berteriak memugar mencanang
tiang lantai dindingnya kukuh belaka
pintu dan jendela sentiasa terbuka
tilam dan bantal nikmat selesa
takkan keris disanjung hilang tajamnya
sering berteriak memugar mencanang
tiang lantai dindingnya kukuh belaka
pintu dan jendela sentiasa terbuka
tilam dan bantal nikmat selesa
takkan keris disanjung hilang tajamnya
Sesekali
melagukan senandung warisan
anak cucu cicit dibiar bermain api
harta pusaka hak istimewa jangan dijual beli,
kini perlahan beralih milik demi kemajuan
demi nafsu, amalan agama mengengsot hilang
anak cucu cicit dibiar bermain api
harta pusaka hak istimewa jangan dijual beli,
kini perlahan beralih milik demi kemajuan
demi nafsu, amalan agama mengengsot hilang
Budaya,
bahasa warisan dijajah semula
tidak aneh jika kuburan nanti tidak bernama
aduh, tanah taman menghijau bertukar warna
tidak aneh jika kuburan nanti tidak bernama
aduh, tanah taman menghijau bertukar warna
Pak Kaduk
asyik bertepuk, terselak kain
sabungan menang tetapi milik orang lain.
Lebai Malang berpeluh menongkah arus
perut lapar kesal tenaga makin lenguh.
sabungan menang tetapi milik orang lain.
Lebai Malang berpeluh menongkah arus
perut lapar kesal tenaga makin lenguh.
Pak
Pandir menjerang air buat mandian
anak mati, lalu menyusu kera di hutan.
Si Luncai lemas bersama labu di pelukan
biarkan. Biarkan keturunan menangis panjang.
anak mati, lalu menyusu kera di hutan.
Si Luncai lemas bersama labu di pelukan
biarkan. Biarkan keturunan menangis panjang.
Akhirnya
keris terlucut dari genggaman
menikam berdarah ibu kaki sendiri
akal tersimpai kemas menyesali untung rugi.
menikam berdarah ibu kaki sendiri
akal tersimpai kemas menyesali untung rugi.
Abdulhadi
Muhamad
20 Mei 2008
20 Mei 2008
“Kau
terimalah lamaran itu”
Kau
terima sajalah lamaran itu, Nisah
usia 37-mu beransur tanpa nikah-nikah
usah kauikut hati budak-budak remaja
terlalu memilih pasangan ibarat peniaga
memilih pembeli. Barang akan usang
ringgit tidak bertukar tangan.
usia 37-mu beransur tanpa nikah-nikah
usah kauikut hati budak-budak remaja
terlalu memilih pasangan ibarat peniaga
memilih pembeli. Barang akan usang
ringgit tidak bertukar tangan.
Sekali-kali
kau bukan lilin mencair diri
menelaah ilmu, menyebar psikologi dan sosiologi
lima tahun memiliki Ph.D
tetapi gagal menjadi bini
banyak perkara kau rugi.
menelaah ilmu, menyebar psikologi dan sosiologi
lima tahun memiliki Ph.D
tetapi gagal menjadi bini
banyak perkara kau rugi.
Lamaran
lelaki itu kau terimalah, Nisah
dia askar, sarjan. Sudah tentu tampan
walau tidak menawanmu, usianya lebih kurang
mengenali dia rakan sejabatan, sedia berbakti
kepada Negara. Tentu setia berkhidmat
untuk rumah tangga
dia askar, sarjan. Sudah tentu tampan
walau tidak menawanmu, usianya lebih kurang
mengenali dia rakan sejabatan, sedia berbakti
kepada Negara. Tentu setia berkhidmat
untuk rumah tangga
Usah
tunggu lamaran Dato’, orang besar atau duda kaya
mereka sibuk menegak kuasa dan menjuta harta
paginya mungkin menguap di luar negara
tengah hari hidangan bukan nasi
petang mengejar bola dan lubang
malam kau isterinya tetap keseorangan.
mereka sibuk menegak kuasa dan menjuta harta
paginya mungkin menguap di luar negara
tengah hari hidangan bukan nasi
petang mengejar bola dan lubang
malam kau isterinya tetap keseorangan.
Prof.
Madya Dr.Manisah,
kelak umurmu menjangkau 40
usah terlalu sukar memikirkan soal jodoh,
jiwa ragamu tiada lelaki tiba menyentuh
asyik berkuliah, gah di depan mahasiswa
lupa malang diri boleh digelar ‘andalusia’
kelak umurmu menjangkau 40
usah terlalu sukar memikirkan soal jodoh,
jiwa ragamu tiada lelaki tiba menyentuh
asyik berkuliah, gah di depan mahasiswa
lupa malang diri boleh digelar ‘andalusia’
Terima
sajalah lamaran itu
mencari rukun di kampus baru
jauh bezanya hidup sendirian
ada suami dan kau berstatus suri
mengecap bahagia dengan putera-puteri
ikut perintah Tuhan, turut sunnah Nabi.
mencari rukun di kampus baru
jauh bezanya hidup sendirian
ada suami dan kau berstatus suri
mengecap bahagia dengan putera-puteri
ikut perintah Tuhan, turut sunnah Nabi.
Abdulhadi
Muhamad
21 Disember 2007
21 Disember 2007
“Sehabis
ikhtiar”
Pulau
Batu Putih
Rumah api
tiada jalur gemilang berkibar
Jauh hati sampai bila kita bersabar
Jauh hati sampai bila kita bersabar
Pulau
terlepas
Batu terhempap
Putih mata.
Batu terhempap
Putih mata.
Abdulhadi
Muhamad
23 Mei 2008
23 Mei 2008
Pengulas:
NAWAWEE MOHAMMAD
No comments:
Post a Comment